אתם לא הלקוחות של עצמכם , אז איך מדייקים את קהל היעד?


אחד המשפטים שמנחים אותי כאשר אני מכינה תכנית ללקוח חדש וגם לעצמי- זה שאני לא הלקוחה של עצמי. כלומר- מה שאני אוהבת לא בטוח הלקוח יאהב, ומה שאני לא אוהבת לא בטוח שמפריע באותה מידה ללקוח. ולמה זה כל כך חשוב? כי אני לא מוכרת לעצמי. אני מוכרת ללקוח. ולכן, כשאני מפרסמת, משווקת, עושה יחסי ציבור- אני כל הזמן צריכה לחשוב בתור הלקוח ולא בתור עצמי כלקוחה.

לדוגמא- יש שלא אוהבים ניוזלטרים, אז הם נמנעים מלכתוב אותם. לא רוצים לשלוח ללקוחות שלהם, לא רוצים להעמיס להם על המייל. אבל ניוזלטר הוא דרך שיווקית נהדרת להעביר מידע להגדיל את רשימת התפוצה- לשווק סדנאות מבצעים וכדומה. וגם תמיד יש את האפשרות להסיר את עצמך מרשימת התפוצה ולא לקבל יותר מידע. מה כן חשוב? לוודא שניוזלטר זה אכן רלוונטי לקהל היעד שלכם ולהקפיד על ניוזלטר קצר, ענייני ורלוונטי.


אבל רגע! לפני שאתם ממהרים לכתוב ניוזלטר ולהפיץ אותו, ואחרי שאתם מסיימים להתעצבן על עצמיכם שאתם לא מקפידים ברשימת תפוצה (אף פעם לא מאוחר להתחיל!)

קודם כל מגדירים את קהל היעד:

למי אתם מוכרים? למי אתם משווקים ומקדמים? מי אתם רוצים שיקנה את המוצר שלכם ובמקביל מי בפועל קונה אותו עכשיו? אם את לדוגמא מעצבת תכשיטים שרואה שכלל הלקוחות שלך הן בנות 50+ הרי שלשם כיוונת עד עכשיו בין אם במתכוון או לא. זאת אומרת שזה קהל היעד שלך ואת צריכה להמשיך למכור לו. במקביל, את צריכה להגדיר לעצמך למי היית רוצה למכור. אם מי שאת מכוונת אליה לא קונה- את צריכה לבדוק קודם כל להגדיר אותה כקהל היעד שלך כדי לכוון אליה.

לאחר מכן בודקים איפה קהל היעד נמצא:

אם את בעלת אתר הורות קהל היעד שלך הוא נשים בהריון ולאחר לידה. את צריכה להיות פעילה בקבוצות אונליין ואופליין לבדוק מה מעניין אותן. איפה הן מסתובבות? בפורומים ברשת? בקבוצות פייסבוק? בפעילויות בקניון? תתחילי ברשימה של כל המקומות שאותן נשים שהן קהל היעד נמצאות בהם ואז תראי איפה את יכולה להשתלב ולהגיע אליהן.

ואז בודקים מה מעניין את קהל היעד:

נמשיך עם הדוגמא של אתר הורות- תיכנסי לקבוצה ותראי במה הן מתעסקות, על מה הן שואלות. אם נושא מסוים עולה לדיון יותר מפעם אחת- הרי שזה נושא רלוונטי. גם אם הוא לא רלוונטי עבורך- הוא רלוונטי לקהל היעד שלך. גם אם את לא הלכת לחוגים עם התינוקת שלי- זה לא אומר שאימהות אחרות לא הולכות. חשוב לקדם את הנושאים הנכונים לקהל היעד הנכון.

אפשרות נוספת היא להקים קבוצת מיקודאם אינכם בטוחים מה יעבוד או אם זה יעבוד נכון- בחרו מספר אנשים רלוונטיים שתוכלו לבדוק איתם. חשוב שאותה קבוצה של אנשים תהיה מורכבת מאנשים קרובים המכירים את העסק שלכם והאופי שלכם ודעתם חשובה לכם, וגם אנשים מן המניין שאינם מעורבים רגשית. חשוב גם לא להגדיר קבוצה גדולה מדי שכן כמה שיותר אנשים תשאלו כמה שיותר דעות תקבלו וזה עלול לבלבל יותר מאשר למקד.



מנסים וטועים ושואלים ולומדים:

 גם גדולי המרצים על מדיה חברתית לא יוכלו להתחייב במאת האחוזים מתי הכי כדאי לפרסם פוסט לקהל היעד שלכם. אז תנסו. תתזמנו במשך שבוע או יותר פוסט שונה בכל פעם בשעה אחרת בנושא אחר ותעקבו לראות מה הכי עובד. למה יש הכי הרבה לייקים, תגובות, שיתופים.

אל תתביישו לשאול! . זה לא מראה שאתם לא יודעים או לא בטוחים בעצמכם, זה מראה שאכפת לכם. אם לא תשאלו את קהל היעד איך תדעו? חזרה לדוגמת הניוזלטרים- אם שלחתם ולא מעט אנשים ביקשו להסיר את עצמם מרשימת התפוצה- כנראה שזה לא רלוונטי לקהל היעד שלכם. אם אחוזי הפתיחה של הניוזלטר נמוכים- אולי הוא לא מעניין אותם מספיק. תשאלו אותם מה מעניין אותם, מה היו רוצים לקבל, על מה היו רוצים לקרוא והשתמשו במידע.



וזכרו באופן קבוע- אתם לא קהל היעד של עצמיכם!

אגב פה אני כן חוטאת, כי אני מאוד אוהבת בתור קהל יעד לשתות קפה אחד על אחד עם איש מקצוע. אז אני מתנהגת כקהל היעד של עצמי ומזמינה אתכם לקפה 😊



חן קרופניק-הבית להתפתחות



יחסי ציבור ותקשורת שיווקית. 



מצאו אותי בפייסבוק



עקבו אחרי באינסגטרם




תגובות