הגיע זמן חלוקת התעודות


בתור ילדה תמיד חיכיתי ליום חלוקת התעודות. לא חוכמה גדולה שכן היתי תלמידה מצטיינת, פעילה חברתית, תמיד ידעתי שאקבל ציונים טובים ומילים שנעים לקרוא מהמורה.
בתור מתבגרת כבר הבנתי את הקטע וידעתי שהתעודה לא בדיוק משקפת את המאמצים שלי שכן היו מקצועות שאהבתי יותר ופחות אבל גם במקומות שהשקעתי לא תמיד הצלחתי כמצופה, ומה לעשות שהיתי (ועודני) נערה תזזיתית ודברנית שלא מצליחה להתמקד למראית עין אבל בעצם סופר מסודרת בראש? אז ההערות היו בהתאם, ולא תמיד שיקפו את מי שהיתי וכמה שניסיתי.
אפילו בצבא היו תעודות- בקורס מדריכות הינו מעבירות שיעורים לדוגמא ואז הינו מקבלות סוג של תעודת הערכה עם נקודות לשימור ולשיפור. אחד הדברים שאני זוכרת לטובה הוא שהנקודות לשימור תמיד באו קודם- כדי קודם כל להעלות את הביטחון העצמי ולהחמיא.
והנה אני אמא והתעודות של הילדים לא ממש מעניינות אותי. אני יודעת מה יש לי בבית וכמה הם יכולים ומתי הם משקיעים ומתי הם לא- והתעודות לא לגמרי משקפות. זה שהבת שלי היא קופי פייסט אני זה ידוע. זה שכותבים לה "אינך..." ו "אינך..." זה לא מה שיעזור לקדם ילדה בת 9 שעולה לכיתה ד' ובאמת שמשתדלת.
בתור אמא הבנתי שיש ילדים שבכלל לא מצפים ליום חלוקת התעודות אלא להיפך, הם ממש חוששים מהיום הזה. הבנתי שיש ילדים לא פעילים ויש ילדים שלא מבינים אותם, יש ילדים שמשתדלים פחות ויש שמשתדלים יותר, ושכל ילד צריך ורוצה תשומת לב. ושכל אחד באמת ינסה- ויצליח- בדרכו שלו, אם רק יבינו אותו ויכילו אותו ויקדמו אותו לפי איך שהוא ולא בהשוואה לאחרים. אם רק ישנו את המילה 'אינך' למילה 'הינך'. זה כבר שינוי משמעותי שיחולל פלאים.
דוריתחרמון- מנחת הורים וצוותי חינוך לקחה את המחשבה שלי (ומסתבר של עוד הרבה הורים ) צעד אחד קדימה. היא הכינה תעודת הערכה לילדים שלה- תעודה שמדגישה את המאמץ, את הניסיון ואת הדרך- ולא דווקא את התוצאה.

כמה מהמם לילד לקבל תעודת הערכה ששמה לב לכל הדברים שעשה- קטנים כגדולים, ללא התייחסות לציון שקיבל בסוף ואם צלח את המשימה או לא? כמה מחזק זה לילד לדעת שמעריכים אותו רק כי באמת רצה וניסה!
כמובן שהשנה אכין גם לילדה שלי תעודה שכזו ומעבר לכך, לקחתי את זה גם לעסק- מעכשיו אני אתחיל במשוב ללקוח בנקודות לשימור ולאחר מכן לשיפור. בסיכום החודשי ללקוח אני אסמן גם מה עשו לטובה ואיך השתפרו והשתדלו. נכון- הם לא ילדים ואני לא המורה, אבל מילה טובה, הערכה- היא טובה והכרחית בכל שלב בחיים בין אם מקבלים אותה או נותנים אותה.
ממליצה להוריד את התעודה ולהכין לילדים שלכם, וגם להצטרף לקבוצת התמיכה של דורית להורים בחופש הגדול (בגילאי יסודי) לא למרוט שערות או למרוט אותן ביחד!
https://www.facebook.com/groups/1490449927778990/ 


חן קרופניק-יח"צ ועוד
 

מצאו אותי בפייסבוק

עקבו אחרי באינסגטרם

ואני גם בלינקדין

תגובות